Dr-martens

Dr. Martens

Filter
    44 produkt

    Dr. Martens

    I dag er Dr. Martens mest kjent som et klassisk sko og støvelmerke med høy kvalitet og distinkt stil.

    Men dette merket har vært selve symbolet på britiske punkere, og det var disse skoene den legendariske Peter Townsend i The Who, dro på seg på scenen, fordi han var «lei av å se ut som et juletre», som han sa det selv.   

    Det er nesten utrolig å tenke på at Dr. Martens begynte som en beskjeden arbeidssko, solgt til folk som skulle jobbe i hagen. Hvordan kunne denne praktiske skoen forvandle seg til en av de mest kulturelt relevante merkene i moderne tid?

    Dét er en ganske interessant og unik historie.

    Fra sko til symbol

    Bare 36 år før Tønnesen 1937 ble etablert, startet familien Griggs i 1901 med skoproduksjon i den lille byen Wollaston i England. De fikk raskt et rykte på seg for å lage solide arbeidssko som tålte hard bruk over lang tid. Dette holdt de på med i flere tiår uten at det ble gjort spesielt store endringer i utførelsen.

    Så spoler vi frem til 1945 i etterkrigstidens München. Her fantes det en ung lege ved navn Dr. Klaus Maertens, som hadde brukket foten. For å bedre rekonvalesensen, oppfant han en unik luftdempet såle som erstattet lærsålene i skoene han brukte til vanlig.

    Sammen med hans gamle venn, maskiningeniør Dr. Herbert Funk, startet de opp produksjonen av sko som revolusjonerte komforten for føttene. De solgte i all hovedsak praktiske sko til eldre damer. Ikke så mye punk og rock n ’roll der i gården altså, men bare heng med litt til.

    Tilbake i England i 1960, produserer nå tredje generasjon Griggs fremdeles solide arbeidssko, da Bill Griggs kommer over en annonse for disse tyske luftpute-sålene.

    Griggs - familien skaffet seg raskt lisens til sålene og tilpasset sine egne sko med ny hæl, en karakteristisk gul welt-søm, rillet sålekant og en svart og gul helløkke.

    Du kjenner den igjen, ikke sant?   

    1. April 1960 var den åtte-hullede 1460 Dr. Martens født. Et kulturelt ikon som skulle være med på en kulturell revolusjon verden aldri hadde sett maken til.

    Sko som kulturelle symboler

    Doc. Martens ble symbolet på opprør, punk, rock n ’roll og grunge. De fulgte fra subkultur til subkultur og ble på mange måter et frihetssymbol for unge mennesker som forsøkte å finne sin plass i historien. Støvlene var enormt populære helt frem til 2000 - tallet hvor salget stupte, og Dr. Martens stod på randen av konkurs.

    Hadde ikke den originale Cobbs Lane fabrikken i Northampton i 2007 relansert produksjonen av håndlagede DR. Martens Originals, ville nok dette vært slutten av historien. Men kvalitet, stil og komfort vinner hver eneste gang.

    I dag er ikke Dr. Martens lenger knyttet til bestemte kulturelle grupper eller aldre. Skoene har gjenvunnet sin enorme popularitet og brukes på kryss og tvers av stilarter, aldersgrupper og formål.

    Hos Tønnesen 1937 har vi et rikt utvalg av denne moderne klassikeren.

    Dr. Martens – lav damesko

    En av disse er Dr. Martens damesko i samme utføring som de kjente støvlene, med gul søm ved sålen, og utførelse i skinn. Skoene er hardføre, praktiske og behagelige, samtidig som de har det unike designet som kjennetegner symbolet, Doc Boots. Skoene passer til de fleste antrekk og skaper det lille ekstra, uansett hva slags antrekk du har på deg.

    Dr. Marten Chelsea boots

    Det finnes knapt noe mer britisk enn Chelsea boots. Navnet kommer av populariteten de fikk i det trendy Chelsea-området i London, på 50 og 60-tallet. Disse urbane skoene er vårens- og høstens støvler. Du holder stilen, samtidig som du holder deg tørr og varm på bena.

    Dr. Martens sandaler

    Når våren er over og sommeren smetter inn, kan du smette ut av Chelsea bootsene og over i noen lekre Doc Martens sandaler. Sandalene har beholdt de viktigste designtrekkene fra bootsene, men er langt mer luftige og behagelige om sommeren.

    Vi er veldig stolte over å kunne føre et kulturelt ikon med fantastisk design, kvalitet og komfort, her hos Tønnesen 1937.

    • Fordi kvalitet, komfort og design er en vinner, hver eneste gang.